A TASZ-nak nyilatkozó férfi biciklijén fenn voltak a kötelező tartozékok, mégis megbüntették. A KRESZ általános rendelkezései - úgy tűnik - tág teret hagynak a rendőröknek arra, hogy akit mindenképp meg akarnak bírságolni, azzal ezt meg is tegyék. Például a kerékpárok gumijának minőségére hosszú kutakodás és telefonálgatás után sem találtunk speciális szabályt, ám valószínű, hogy a rendszeresen előforduló kopott bicikligumis ügyekben a közlekedés biztonságát veszélyeztető hiba kategóriájára vagy más, minden járműre általában vonatkozó balesetmegelőző rendelkezések megsértésére hivatkozhat a rend őre. Számos videónk szólt már arról, hogy a mélyszegénységben élő romákat hogyan tartja elnyomás alatt a rendőrség a zaklató jellegű és aránytalan közlekedési bírságolási gyakorlatával. A közlekedés biztonsága természetesen mindannyiunk közös érdeke, de az mégsincs rendben, amikor erre hivatkozva vagyoni helyzet vagy származás alapján megkülönböztetik az embereket. Az alábbiakban a legfontosabb szabályok ismertetésével megpróbálunk segíteni azoknak, akiket rendszeresen bírságolnak.
A VIDEÓÉRT kattintson a tovább gombra!
Setét Dezső, Eger, 2011.02.24.
A kerékpárokra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételeket a 6/1990. KÖHÉM rendelet 116.§-a szabályozza, itt nézhetünk utána a kötelező kerékpártartozékoknak (lásd a lenti felsorolást és képet). Ezenkívül a KRESZ 54.§-a tartalmaz a kerékpáros közlekedésre vonatkozó speciális szabályokat, be kell tartani továbbá a KRESZ általános, minden járműfajtára valamint a járművezetőkre vonatkozó rendelkezéseit. Ezek megszegésével az esetek túlnyomó többségében - ha nem más közlekedési szabálysértés - úgy a szabálysértési kormányrendelet 54.§-a szerinti közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés valósul meg, amelyért helyszíni bírság is kiszabható 3.000 és 20.000 Ft között (a kiszabott bírságnak igazodnia kell a cselekmény súlyához). Ha az elkövető a helyszíni bírság kiszabását - a jogkövetkezményekre történt figyelmeztetés után - tudomásul veszi, azellen nincs helye további jogorvoslatnak. Ha nem vesszük tudomásul a helyszíni bírságot, akkor szabálysértési eljárásra kerül sor: a rendőrség későbbiekben kézbesítésre kerülő határozatát nyolc napon belül kifogással meg lehet támadni a bíróságon. Ilyenkor a kiszabható bírság összege magasabb (pl. a fent említett szabálysértés esetén 30.000 Ft), azonban lehetőség nyílhat arra, hogy bebizonyítsuk a bírságolás alaptalanságát vagy azt, hogy a kirótt pénzbírság összege aránytalanul magas. Tudni kell azonban azt is, hogy a helyszíni bírság nem változtatható át sem közérdekű munkára, sem elzárásra, míg a rendes szabálysértési eljárásban kiszabott bírság végső soron még elzárásra is átváltoztatható.
A kerékpárokra és kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályok összeszedve (kötelező és ajánlott tartozékok, hol szabad és hol tilos kerékpározni, elsőbbségi szabályok, stb.) megtalálhatók az alábbi linken például:
http://plasma.szfki.kfki.hu/~
Ebben az anyagban található az alábbi kép és a kötelező illetve ajánlott tartozékok felsorolása (ami ajánlott, annak a hiányáért nem vagyunk büntethetőek).
A KRESZ által előírt kötelező kerékpártartozékok:
A nagy szegénységben, gyakran szegregált telepeken élő romák mindennapi gondjairól, életkörülményeiről vajmi keveset tud, hall a társadalom nagy része.
Az Északkelet-Magyarországot járó kollegáink munkájuk során rövid interjúkat készítenek az aktuálisan felmerülő témák kapcsán. A „Láttasd a hangod!“ sorozatunk célja, hogy ezek az emberek eljuttathassák üzeneteiket a szélesebb nyilvánossághoz.